Senzillament salvatge, brutal, bèstia i real
Qui no es vol menjar el món de jove? És a dir, és obvi que la joventut comporta dues qüestions: una és l’ànsia incomprensible d’idear objectius impossibles, surrealistes i ambiciosos; i l’altra és la promesa impacient i precoç de complir-los el més aviat possible. O, si més no, abans de la trentena. Un dels somnis més típics i recurrents en les nostres fantasies quan complim els vint? Ser milionari. Viure en una mansió tan gran que se’t faci complicat albirar un horitzó del que no siguis propietari; tornar d’una nit de borratxera amb un helicòpter que tu mateix pilotes, tot i tenir el nas empolsinat i estar col·locat; o fugir de la justícia solcant els mars amb el teu iot privat i fent parades a Finlàndia, Suïssa i Mònaco, són situacions que aquest film rebel, esbojarrat, però sobretot sincer ens presenta.
Qui no es vol menjar el món de jove? És a dir, és obvi que la joventut comporta dues qüestions: una és l’ànsia incomprensible d’idear objectius impossibles, surrealistes i ambiciosos; i l’altra és la promesa impacient i precoç de complir-los el més aviat possible. O, si més no, abans de la trentena. Un dels somnis més típics i recurrents en les nostres fantasies quan complim els vint? Ser milionari. Viure en una mansió tan gran que se’t faci complicat albirar un horitzó del que no siguis propietari; tornar d’una nit de borratxera amb un helicòpter que tu mateix pilotes, tot i tenir el nas empolsinat i estar col·locat; o fugir de la justícia solcant els mars amb el teu iot privat i fent parades a Finlàndia, Suïssa i Mònaco, són situacions que aquest film rebel, esbojarrat, però sobretot sincer ens presenta.
“The Wolf of Wall Street” narra l’ascensió social, econòmica i professional
i la posterior caiguda en picat de Jordan Belfort, un jove amb moltes
aspiracions vitals que vol convertir-se en un peix gros del món financer de la
borsa. El guió es planteja en primera persona, amb el propi broker com a
narrador. Així doncs, l’espectador sempre interpreta l’avenç narratiu des del
punt de vista del protagonista. Quelcom a destacar d’aquesta biopic és que engloba
tot el camí en el que el noi impacient i afamat es converteix en un milionari arrogant
i insolent. Mentre els fotogrames van passant es pot veure l’evolució del
personatge i l’adaptació voluntària que ell mateix accepta al tirar-se de cap en
una piscina metafòrica en la que neda entre diners, falta d’escrúpols, clients
estafats, prostitutes, estupefaents, apostes, ritmes frenètics i més diners.
Terrence Winter ha estat el responsable de l’adaptació del llibre que el
propi Jordan Belfort va publicar per explicar la seva història personal. I,
segons les nominacions dels Oscar afirmen, ho ha fet de manera sublim. Sigui o
no això cert, és indiscutible que el guió realitzat pel ja guanyador d’alguns
premis Emmy reflecteix la rutina salvatge del món dels negocis. És una pel·lícula brutal. Però no em vull
referir al gran nivell i qualitat, que també. Sinó al significat real de la
paraula. És un relat cinematogràfic bèstia i animal. Però també insolent,
valent i desenfadat. Està completament mancat de filtres morals o ètics, buit
d’eufemismes i brut de males paraules i escenes no aptes per a tots els
públics. Està repleta de sexe, drogues i ressaques. Tanmateix, desprèn molta
franquesa. Considero que el que pretén Scorsese es mostrar el que va succeir
en realitat, sense por, sense vergonya. És probable que doni una imatge denigrant
de la dona o promocioni una societat sense ideals ni principis –quelcom que ha
estat molt criticat-. Malgrat tot, no crec que els cinevidents s’hagin de
sentir ofesos per la pel·lícula, ja que aquesta tan sols exposa una realitat
que va existir i continua existint.
Les interpretacions per part del repartiment són impressionants i són pocs
els actors que l’integren aquells que no hagin aconseguit lluir-se amb els seus
personatges.
Leonardo DiCaprio dóna vida a un individu fred i alhora apassionat. Racional
i alhora foll, boig. Un jove intel·ligent, carismàtic i amb dots de líder, però
que és obsessiu amb el sexe, les drogues i els diners i mancat d’ètica social i
sentimental. L’actor aconsegueix concentrar i anivellar aquesta capacitat pel
control i aquesta disbauxa en un únic personatge, tot i que siguin qüestions
oposades. Una representació impressionant que espero que li valgui l’Oscar al
que està –molt merescudament- nominat.
Altres interpretacions brillants remarcables serien les de Jonah Hill –a la
pell de Donnie Azoff, millor amic Belfort- i Matthew McConaughey –que tan sols apareix al principi d’un
film de tres hores, un personatge puntual, però molt ben treballat i
interpretat, presentat com una vella glòria i com a un ídol pel protagonista-.
La banda sonora és un gran recurs per acabar de potenciar la força brutal
del film. Sota la direcció musical de Howard Shore –compositor de BSO com les
de “Lord of Rings” o de “A Dangerous Method” i guanyador de tres Oscars- ens
trobem amb un conjunt de cançons que acaben de donar el ritme desorbitat,
histèric i nerviós comú en les nits sense final, les macrofestes i l’estat ebri
constant. Peces musicals com “Black Skinhead” o “The Money Chant”. Aquesta
última és la més transcendental de tot el biopic perquè regala un moment èpic i
simbolitza com un himne per tots els brokers.
L'únic que considero criticable d'aquest relat cinematogràfic és el final. Ja que perd sobtadament força i es desinfla, deixant buit l'espectador. Com si tota la potència i la brutalitat que posseeix l'inici i el nus de la història desapareixés al desenllaç.
En definitiva, és una obra brillant en la que Scorsese mostra de manera sincera el món brut de la borsa, plena de corrupció, sexe, prostitutes i festes sense final.
Estem bastant d'acord, però no veig problemes en el final que, en quasevol cas, havia de ser anticlimàtic per l'evolució de la història. Salut!
ResponEliminaSi, tens raó en que havia de ser anticlimàtic. Però, no ho se, vaig notar com si, de sobte, el ritme de la pel·lícula es desinflés completament.
Elimina