Fascinant, estranya, sincera, profunda
La
drogoaddicció sempre s’ha plantejat com a “El gran problema”. Aquell que
descarrila el més encaminat i tomba el més fort. Tanmateix, errem al ignorar
que la toxicomania és, molts cops, la resposta visual a conflictes interns,
sentimentalment més profunds i arrelats. Convertint la fam incessant de
narcòtics en un solució provisional, espontània i efímera que promet estimular l’esperit
o calmar quelcom pertorbant.
Louis i Mousse són una parella de parisencs adinerats. Tots dos segueixen
un patró d’inestabilitat vital i familiar que intenten compensar amb
estupefaents. Però la fi d’aquesta rutina addictiva arriba agafada de la mà
d’un succés esgarrifosament esperat i d’una notícia esperançadora. La mort de
Louis i l’embaràs de Mousse són els desencadenants d’un canvi en la vida de la
jove.
“Le refuge” pretén narrar aquests nou mesos que la protagonista viu, a prop de la platja, allunyada de tot, però perpètuament acompanyada per curiositats i temors vers a una maternitat que albira tacada per la solitud i la inseguretat pròpia.
En el guió literari, són pocs els personatges que es perfilen, a part del
de Louis –del que tan sols es pot observar un esbós, els seus trets més
generals- i el de Mousse – que es va dibuixant al llarg de la història-. La mare
de Louis, que només apareix en escena pocs minuts, es presenta indirectament –amb
les seves paraules- com a una dona independent
i amb una gran fortalesa –fàcilment confusible amb fredor- que és capaç
de dominar les situacions, malgrat la gravetat sentimental que posseeixin. Contràriament,
Paul, germà de Louis, és retratat com un jove més aviat callat, reservat i
misteriós, amb la seva mirada inquietantment tendre i els seus silencis força casuals.
El nus en el que es centra el film és en la visita de Paul a la noia embarassada i la convivència que tots dos mantenen, de la qual neix una relació estranyament adorable, sincera i molt llunyana a la que prèviament compartien com a cunyats; i de la que sorgeixen diàlegs fascinants, bruts de pors i entollats de franquessa, que semblen confessions i en els que cobren protagonisme els secrets i els pensaments més profunds de cada un.
Cal destacar un rerefons plenament dedicat a les qüestions de l'amor: les relacions de parella, els efectes secundaris d'un embaràs en un matrimoni i l'homosexualitat es tracten d'una manera o altra, potser en personatges que apareixen puntualment o fins i tot en els propis protagonistes de la història. Però sempre des d'un punt de vista nu, despullat, buit d'intencions de maquillar la realitat.
Pel que respecte als actors, tant Louis-Ronan Choisy com Isabelle Carré desprenen una escència estranya, única i sensual, plena de naturalitat. Una interpretació molt bona que encara brilla més en la banda sonora, composta per ell i cantada per tots dos. La cançó de "Le Refuge", amb foça protagonisme en algunes escenes, irradia delicada melancolia i calmada inquietud.
En definitiva, un relat dirigit per Ozon que guanya pels diàlegs sincers, però que només recomano a aquells que estimen el cinema més intimista i profundament sentimental.
****(Bona)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada